MC-Ballastbond - een Zwitsers succesverhaal

Schweiz

Het MC-Ballastbond productsysteem van MC bevat speciale harsen voor ballastbinding. Het is speciaal ontwikkeld om ballast te stabiliseren en te consolideren en om ballastoppervlakken en ballastbedden vast te zetten tijdens spoorbouwwerkzaamheden. Het wordt al een aantal jaren met succes gebruikt in Zwitserland.

Steeds hogere rijsnelheden en toenemende asbelastingen in het spoorverkeer stellen ook hogere eisen aan spoorsystemen en ballastbovenbouw. Een beproefde manier om de ondergrond te stabiliseren is het verlijmen van losse stenen. MC ontwikkelde het productsysteem MC-Ballastbond specifiek om ballast te stabiliseren door deze te verlijmen en om ballastoppervlakken en ballastbedden vast te zetten tijdens spoorbouwwerkzaamheden. MC-Ballastbond 60 is een stevig hechtende, laagviskeuze duromeerhars op epoxybasis die in droge omstandigheden wordt gebruikt en zeer hoge sterkten bereikt. Met MC-Ballastbond 70 heeft MC een laagviskeuze duromeerhars op polyurethaanbasis ontwikkeld die ook in beperkte vochtige omstandigheden kan worden aangebracht. Het dringt door in het ballastbed en hecht het aggregaat aan de contactpunten met een snelle toename in sterkte terwijl de afvoercapaciteit behouden blijft. Het is ook vlam vertragend en heeft geen invloed op de bodem of het grondwater. De ballast die eraan vast zit kan ook beter worden gereinigd met vacuümrobots zonder dat ballast wordt aangezogen.

SBB is overtuigd

In Zwitserland leidde het intensieve, meerjarige overtuigingswerk van de gespecialiseerde adviseurs van MC en de verwerker Hürlimann Railtec AG tot een aantal veelbelovende toepassingen van het systeem. Een door Hürlimann ontwikkelde spuitrobot droeg bij aan het grote succes, die, wanneer hij op de rails wordt geplaatst, een bepaalde afstand aflegt en MC-Ballastbond 70 op het ballastbed in het gewenste gebied spuit. Met zeer goede resultaten: de hars wordt gelijkmatig verdeeld, de hoeveelheid materiaal kan precies worden afgestemd op de eisen en de technologie maakt een hoge routeprestatie mogelijk, zodat routeafsluitingen tot een minimum worden beperkt. MC-Ballastbond 70 voldeed ook aan de zeer hoge milieueisen van SBB. Het heeft geen negatieve effecten op bodem en grondwater en studies hebben ook aangetoond dat het reinigingsslib van gebieden met gebonden grind op dezelfde manier kan worden afgevoerd als dat van niet-gebonden grindoppervlakken.

Zicht op een verstevigd grindbed. De door Hürlimann ontwikkelde spuitrobot rijdt op de rails en spuit MC-Ballastbond 70 gelijkmatig in het gewenste gebied op het ballastbed.
Zicht op een verstevigd grindbed. De door Hürlimann ontwikkelde spuitrobot rijdt op de rails en spuit MC-Ballastbond 70 gelijkmatig in het gewenste gebied op het ballastbed.
© MC-Bauchemie 2019


MC-Ballastbond bepaalt het tempo

Zo werd op het traject SBB Effretikon-Kempthal, onderdeel van de zeer drukke route tussen St. Gallen en Zürich, de verlijming uitgevoerd op een dubbele rijstrook, aangezien conventionele ballastschouderbescherming zou hebben geleid tot talloze spoorafsluitingen gedurende meerdere weken. Dankzij MC-Ballastbond kon de hele route in één nacht worden beveiligd! Een ander voorbeeld van succes is de SBB-ingang van het treinstation van Lugano. Als noord-zuidverbinding wordt het gebogen tracé ook intensief gebruikt door personen- en goederenwagens. Tijdens de installatie van drainagebuizen werd het delicate buitengebied van de bocht verlijmd met MC-ballastbinding. Na de plaatsing heeft de SBB een monitoring uitgevoerd en geen beweging in het grindbed geregistreerd! SBB is in alle opzichten tevreden over MC-Ballastbond en zal het systeem blijven gebruiken. Het voorbeeld van Zwitserland laat ook zien hoe vruchtbaar een samenwerking met een vindingrijke verwerker kan zijn.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123